Jeden z největších vynálezů lidstva. Pár kol, rám složený z několika trubek a sada komponentů, které spolu tvoří „umělecké dílo“. Pro někoho jen dopravní prostředek, který je v dnešním městském provozu stále efektivnější, pro jiného je nástrojem na překonávání rekordů, a potom jsou tu tací, pro něž je kolo láska na celý život. Jak nám tedy tento sport dokáže pomoci udržet nejen naše fyzické ale i duševní zdraví?
„Jízda na kole je únikem ze sklíčenosti“- James E. Starrs
Pravděpodobně žádná jiná slova nedokážou lépe vystihnout pocit z ježdění. Dnes však mají o mnoho větší význam než dřív. Cyklistika je specifický sport, který s sebou přináší hned několik výhod. Ze zdravotního hlediska nám cyklistika pomáhá zlepšit fungování kardiovaskulárního systému, podporuje rychlejší hubnutí a v porovnání s během jsou klouby zatěžované o mnoho méně. Zdravotní benefity jízdy na kole jsou známé téměř každému, ale povědomí o skvělých účincích na psychiku a duševní pohodu má jen skutečný nadšenec tohoto sportu. A právě duševní pohoda je to, po čem v této době mnozí toužíme nejvíc.
Stačí pár kilometrů týdně - dokážou zlepšit náladu, zvýšit produktivitu o několik procent a zabránit depresím. Pocit svobody a možnost dostat se kamkoli jen díky svým vlastním nohám je výhoda, jakou nepřinášejí zdaleka všechny sporty. Jak však vytěžit z cyklistiky maximum a navzdory tomu se po každé jízdě cítit co nejlépe?
Výbava je základ
Správná výbava nám dokáže zpříjemnit zážitek z jízdy a vytvořit potřebný komfort. Nevyhnutelným základem je přilba. Při jejím výběru bychom neměli šetřit, protože je nejdůležitějším ochranným prostředkem při jízdě na kole. Třeba jen drobné praskliny či zdeformovaný materiál, z kterého jsou přilby vyrobené, mohou být známkou toho, že je správný čas na její výměnu. Existuje pravidlo, že každý materiál stárne, a o přilbách to platí dvojnásob. Pokud máme přilbu, byť zdánlivě neporušenou, už pátým rokem, je nejvyšší čas na její výměnu. Přední výrobci garantují uchování všech důležitých vlastností přilby sedm roků, ale to je opravdu maximum. Vidět a byť viděný je heslo, kterým by se měli řídit nejen cyklisti. Malá blikačka ukrytá pod sedlem nezabere moc místa a v případě pozdějšího příjezdu domů anebo v případě mlhy budeme viditelní z dostatečné vzdálenosti. Správně zvolený cyklistický dres, který nás ochrání před větrem a dokáže účinně odvádět pot, je také důležitou součástí výbavy. Lepšímu komfortu dále pomohou cyklistické brýle, díky kterým nás nepřekvapí ostré sluneční paprsky, silný vítr či zatoulaný létající hmyz. Minimálně jedna lahev s vodou na doplnění tekutin a nářadí s lepením by neměly chybět na žádném našem výjezdu. Lepení s nářadím se dá šikovně schovat do podsedlové brašničky anebo do kapsy dresu.
Správně zvolená trasa
Se stoupající teplotou roste i chuť na delší jízdy. Po dlouhé zimní přestávce netřeba preceňovat svoje sily a trasu je lépe zvolit s ohledem na kondici, která po zimních měsících nemusí zrovna být na nejvyšší úrovni. Pro nejlepší motivaci je dobré si do trasy zakomponovat oblíbené stoupání anebo segment, na který už dlouhou dobu máte zálusk. Popřípadě zastávka v oblíbené kavárně (v době covidové alespoň u okénka) dokáže jízdu taky zpříjemnit. S příchodem jara přibývá větrných dní proto je důležité trasu dobře naplánovat i s přihlédnutím k tomuto elementu. Dobrým způsobem za větrných dní je začít proti větru, abychom při jízdě zpátky měli vítr v zádech. Po takové jízdě nebudeme znechucení a na každou další jízdu se budeme tím víc těšit.
Podcenění doplňování energie během jízdy
Tuto chybu jsem opakoval dlouhou dobu a na každý výjezd jsem vyrazil bez jídla. Zejména lidem, kteří se prostřednictvím ježdění na kole snaží zhubnout, se může zdát konzumace jídla během jízdy nesmyslem. Opak je však pravdou. Díky pravidelnému doplňování energie při cyklistice naše tělo dokáže podat větší výkon po delší dobu a to zrychlí metabolismus, který hubnutí pomáhá. Nepsané pravidlo je dát si něco malého na zub každých 40 minut jízdy. Každý organismus je však jedinečný a každý z nás si musí najít způsob, jaký mu nejvíc vyhovuje – je třeba poslouchat svoje tělo, zkoušet různé kombinace a variaty.
Začít pozvolna
Další z často opakujících se chyb je ostrý start hned od začátku. Snaha jet co nejrychleji v prvních kilometrech jízdy se nám může později vymstít. Správné je začít pozvolna a postupně přidávat. Neexistuje ideální návod pro všechny, ale vodítkem pro vymezení správného tempa je takové úsilí, při kterém si ještě dokážeme povídat se spolujezdci na výjížďce.
Vyrazit, i když nemáme náladu
Tento bod je pouze malým doporučením. Hlavně v těchto dnech - pocit únavy a nechuti do všeho může být klamný. Klesající motivace k jakékoli činnosti je chvílemi silnější než láska k cyklistice. V takovém případě na to existuje jen jediný lék - nasednout i navzdory pocitům na kolo a vyrazit. Vydat se na svůj oblíbený okruh anebo vyjet na nějaký blízký kopec a vychutnat si západ slunce. Po pár kilometrech zjistíme, že to byla jen krátkodobá emoce. A potom si uvědomíme, že ten příjemný pocit, který nám projede tělem i myslí, je důvodem, proč je pro nás cyklistika “drogou”.
Cyklistika je jednou z předních možností, která nám může pomoci překonat a ulehčit tuto nelehkou dobu. Pro mě osobně by bylo období pandemie nesnesitelné, pokud bych neměl možnost posadit se na kolo a vyjet aspoň na moment z rutinní bubliny.
Na závěr bych rád připomněl slova sira Arthura Conana Doyla, která vyjadřují veškerou podstatu toho, co jsem chtěl tímto článkem vyjádřit: „Když nemáte náladu, nevydaří se vám den, práce se stane monotónní a zdá se, že mizí i poslední naděje, stačí sednout na kolo, projet se po cestě, a myslet jen na svoji jízdu.“