10 zajímavostí o Tour de France, které jste možná netušili

Tagy:
10 zajímavostí o Tour de France, které jste možná netušili>

Víte, kolik litrů vody vypije jeden cyklista během závodů Tour de France nebo kolik kalorií spálí? Jakou výhru si domů odnesou úspěšní účastníci závodu a proč má vítězný trikot zrovna žlutou barvu? Přečtete si deset zajímavostí o Tour de France, které vás možná překvapí.

1. Hydratace na prvním místě 

Asi není třeba rozvádět, proč patří Tour de France mezi jedny z nejnáročnějších cyklistických závodů. Napadlo vás ale někdy, kolik litrů vody musí cyklista za den závodů vypít? Zatímco člověk běžně během dne vypije kolem dvou litrů tekutin, účastníci Tour de France vypijí zhruba 10 litrů za den závodu. Z toho polovinu tohoto objemu spotřebují během samotné jízdy na kole. Přesný objem vypitých tekutin však samozřejmě závisí na na fyziologii jednotlivých závodníků.

Tip: Nepodceňujte hydrataci, ať už jste profi nebo hobby cyklista. Prohlédněte si nabídku kvalitních lahví na kole na našem e-shopu.

2. Voda, horká čokoláda nebo dokonce alkohol

Věděli jste že v minulosti si závodníci Tour de France zpříjemňovali jízdu alkoholem nebo horkou čokoládou? Že je to pro vás nepředstavitelné? Pivo, víno nebo šampaňské bylo během Tour de France mezi cyklisty na denním pořádku. Na druhou stranu, závodníci museli vydržet v sedle klidně i 18 hodin v kuse a pro některé proto představoval alkohol “zázračný iontový nápoj”. Dnes už je samozřejmě konzumace alkoholu během závodů zakázána. Je navíc dokázáno, že alkohol zpomaluje regeneraci po sportovním výkonu. 

3. Více jak tři týdny potu a dřiny

Bez dřiny a potu by Tour de France nebyla Tour de France. O tom ví své jistě všichni závodníci. Jeden cyklista vypotí přibližně 1,5 litrů potu za hodinu a během závodu dokonce až 130 litrů. Tímto množstvím byste mohli téměř až 40 krát spláchnout záchod! Běžný “smrtelník” přitom vypotí během jednoho dne zhruba pouze jeden litr denně. 

4. Finanční odměna pro každého závodníka

Mysleli jste si, že si vítěz Tour de France nechává celou finanční odměnu pro sebe? Opak je pravdou. Mezi cyklisty panuje týmový duch a díky tomu je zvykem si výhru rozdělit mezi všechny členy vítězného týmu. Část výhry putuje dokonce i doprovodu účastníků týmu. 

 

Celkový vítěz závodů Tadej Pogačar získal v minulém roce odměnu ve výši 500 000 euro. Tím to však nekončí. Každý vítěz etap byl obdarován částkou 11 000 euro a dokonce i každý cyklista, který v závodech dojede do cíle, si odnese 1 000 euro. 

Tip: Oblékněte se jako Tadej Pogačar díky naší nabídce hobby i profi protýmových cyklodresů.

 

A jak tomu bylo v historii? Etapový závod Tour de France se pořádá již od roku 1903. Na první závod se však přihlásilo pouhých 15 závodníků. V té době bylo závodníkům nabídnuto 5 franků jako odměna za účast. Taková částka odpovídala průměrné mzdě továrního dělníka. Cyklisté však museli splnit jednu podmínku, a to vykázat průměrnou rychlost alespoň 20 km/h v každé etapě a umístit se mezi 50 prvními cyklisty. Na celkového výherce tehdejší Tour de France čekala odměna 20 000 franků.

5. Kupředu do nekonečna a ještě dál!

Nejdelší závod Tour de France v historii proběhl v roce 1926. Celá trasa měřila neuvěřitelných 5745 kilometrů! Nejldelší etapou se pak stala pátá etapa poválečného ročníku. Závod proběhl po pětileté pauze způsobené první světovou válkou.

 

Letos odstartují závodníci v Kodani a čeká je 21 etap o délce 3 349,8 kilometrů až do Paříže. Nejdelší etapa je čeká na kopcovité trase z belgického města Binche do francouzského města Longwy. 

Tip: Užijte si jízdu na maximum s protýmovými dresy Bonavelo.

6. Pozor, podvodník!

Podvody soutěžících se bohužel čas od času objeví v každém sportu. Ani v cyklistice neexistují výjimky. Kromě známého dopingového skandálu cyklisty Lance Armstronga, který ho stál nejeden titul, se v historii Tour de France objevilo několik dalších vynalézavých jedinců. V roce 1904 přišel Maurice Gardin o své první místo, když se prokázalo, že část trasy závodu jel vlakem. Cyklista Jean Robic zase v roce 1947 naložil své kolo lahvemi se rtutí, což mu mělo urychlit jízdu z kopce. 

 

O něco vynalézavější byl závodník Mario Cipollini, který si na kolo připevnil fotografii Pamely Andersonové tak, aby ji měl stále na očích a zvýšil tak svoji hladinu testosteronu. Věřte, nevěřte, tohle povzbuzení neodporuje žádným pravidlům závodů. Tomu říkáme kreativní doping!


7. Kolik kalorií už je moc kalorií?

Průměrný závodník spálí během Tour de France přibližně 120 tisíc kalorií. Abyste zkonzumovali tolik kalorií, museli byste sníst asi 250 dvojitých cheeseburgerů z McDonald’s. Průměrný denní příjem kalorií závodníka se pohybuje kolem hodnoty 6000. Obyčejně však člověk denně přijímá potravu, která má energetickou hodnotu do 2500 kcal. Jeden závodník tedy přijme za den dvakrát tak více kalorií než “běžný smrtelník”. I tak je při takové námaze těžké doplnit veškerou energii, kterou cyklista spálí, a obvykle se mu podaří přijmout nanejvýše 90 % potřebné energie. 

 

A z čeho že se skládá strava závodníků? Závodníci potřebují doplnit hlavně sacharidy, ale rozhodně by neměli zapomínat ani na proteiny a zdravé tuky. Po závodech si proto zpravidla dopřejí quinou, kuskus, bulgur, těstoviny nebo rýži, maso a například avokádo

Tip: Věděli jste, že na našem e-shopu najdete i nabídku výživových doplňků?

8. Žlutá, barva vítěze 

Vítězný žlutý trikot nezískal svoji zářivou barvu jen tak náhodou. Žlutou barvu má čistě z historického důvodu. Za vznikem soutěže totiž stojí noviny L’Auto, které se proslavily svou typickou žlutou barvu. První závod Tour de France, který se konal v roce 1903, proběhl právě na podporu novin L’Auto. Tour de France představovalo konkurenci pro další cyklistický závod, sponzorovaný novinami Le Vélo.

 

Nejdéle si žlutý trikot udržel legendární belgický cyklista Edouard Louis Joseph Merckx, který tričko nosil celých 96 dnů

Tip: Šlápněte do pedálů jako vítězové! Trikoty Tour de France naleznete i v naší nabídce. 

9. S vytrvalostí nejdál dojedeš

Nejmladším vítězem se stal tehdy devatenáctiletý Francouz Henri Cornet, který vyhrál Tour de France jako v roce 1904. 

 

Naopak jako nejstarší vítěz Tour de France se do historie zapsal Belgičan Firmin Lambot, který obsadil první místo v roce 1922. Tehdy mu bylo 36 let. Firmin Lambot si první kolo pořídil až v době, kdy mu bylo 17 let. Denně jezdil zhruba 50 km do práce a zpět. První závod kterého se zúčastnil, byl závod na vesnici v oblasti, kde žil. Nikdy tedy neříkejte nikdy!

10. Váha není překážka

Je známo, že díky cyklistice se velmi dobře hubne, a proto se většina cyklistů pyšní svojí štíhlostí. Už dávno ale neplatí, že kolo je jen pro štíhlé postavy. Nejnižší hmotnost měl údajně závodník bývalý italský cyklista Leonardo Piepoli, který vážil jen pouhých 57 kg

 

Naopak s nejvyšší hmotností ze všech závodníků, kteří Tour de France úspěšně dokončili, se do historie zapsal Švéd Magnus Bäckstedt. Tento závodník vážil 94 kg, a proto se mu díky jeho hmotnosti přezdívalo Big Maggy.

Tip: Vyberte si dres značky Bonavelo a fanděte vašemu oblíbenému týmu. Velikosti máme až do 6XL!