Dnes je nabídka biků v bazarech skutečně pestrá a vybere si skoro každý. Takže, pokud chcete dobrý bike a za lepší cenu, je právě tohle cesta, jak ho získat. Tady je pár tipů, na co se soustředit při výběru biku z bazaru.
- Dvakrát měř, jednou řež. Anebo se pořádně zamysli, co od biku očekáváš a jaký rozpočet máš k dispozici. Takhle si hned na začátku dokážeš vytvořit filtr, který ti pomůže s výběrem.
- Vyber si kategorii biku a jeho základní charakteristiky - jako je velikost kol, zdvih, materiál rámu, atd.
- Hledej co nejnovější kousek z hlediska roku výroby, technologie se stále vyvíjení a budeš tak mít méně problémů při hledání náhradních dílů.
- Podezíravost je na místě. Když něco vypadá až příliš lákavě, něco nesedí. Pokud je tedy nabídka „nadupaná“, bike skoro nový a rekreačně používaný a cena až neuvěřitelně nízká, nenechejte se lehko obalamutit.
- Když hledáš nabídku na bikerském webu, většinou dokážeš najít profil prodávajícího a hodnocení.
- Podívej se, co na to ostatní. Na ebay anebo jiných bazarech je možné si přečíst, co o prodávajícím píšou jiní.
- Sociální sítě dokáží odhalit podvodníka. Když někdo prodává nadupaný karbonový bike a na profilu nemá žádnou fotku na biku, je to celkem podezřelé...
- Neváhej a volej. Do telefonu se můžeš ptát a z vyhýbavých nebo nejistých odpovědí vycítit, že bys nejspíš koupil zajíce v pytli.
- Když je nedostatek výhodou.
- Malé škrábance a také poškozené komponenty tě nemusí odradit. Je to možnost, jak vyjednat lepší cenu a poškozený komponent dokážeš snadno nahradit.
- Otestuj si ho, pokud je to možné.
Sejít se s prodávajícím a vyzkoušet si bike na vlastní zadek je nejlepší záruka. Takže – pokud je to možné, udělej si výlet. Kvůli dobrému biku se to určitě vyplatí.
- Když kupuješ bike ze zahraničí, zjisti si, jestli ti ho prodávající pošle. Právě cena dopravy je dost podstatná a může ti konečnou cenu za kolo pěkně navýšit.
- Kromě fotky můžeš požádat také o video, na kterém si můžeš posvítit na detaily zblízka a v pohybu.
- Kontrola před nákupem.
- Ošoupané pláště a brzdové destičky hovoří jasnou řečí. Bike dostal zabrat a majitel se ho chce zbavit.
- Problém naopak. Otoč bike vzhůru nohama a zkontroluj dolní rámovou trubku a také svary pod hlavovým složením a v okolí středu. Pokud je někde problém, většinou ho najdeš právě tady.
Na rámu zkontroluj praskliny. A to hlavně v oblasti středu, zadních vzpěr, uchycení sedlovky na horní rámovou trubku a v blízkosti hlavového složení.
- Na vidlici zkontroluj, jestli neprosakuje olej, nebo není nadměrná vůle v pouzdrech a v jakém stavu je povrchová úprava maznic.
- Opotřebované převody zkontroluj měrkou na řetěz.
- Kontrola vycentrování kol, ložisek a ráfků.
- Na brzdách zkontrolujte hlavně těsnení na páce a protékání oleje. Zkuste dát páku do vzdálenější polohy, pokud ji stlačíte nadoraz až ke gripu, je pravdepodobně zavzdušněná.
- Když jde o „prachy“.
- Hlavně u finančně náročnějších modelů podepište s prodávajícím kupně-prodejní smlouvu. Budeš mít o něm základní informace a celá transakce dostane legálnější kontury .
- Na způsobu platby se dohodni napřed, předejdeš tak trapným situacím. Když posíláš peníze do zahraničí, využívej PayPal. Je to snadné, rychlé, ověřené a bezproblémové. Přes PayPal můžeš navíc vymáhat vrácení peněz. Ukládej si kompletně všechny zprávy, maily a údaje o platbě.
Na závěr vám přejeme šťastnou ruku. Ať vám slouží vaše zdraví i nový bike z bazaru po mnoho šťastných kilometrů!