Kromě rukou, které nám pomáhají při řízení kola, neméně významnou roli hrají nohy. K maximální efektivitě při šlapání je nutné mít na nohou obuv, která nás nebude limitovat. A tak se naskýtá otázka, jaký druh obuvi je pro nás ten správný.
TENISKY
Každý, kdo se rozhodne začít si něco důvěrného s cyklistikou, sáhne většinou nejdřív po obyčejných teniskách. Dokonce i pedály na nových kolech jsou určené k použití běžné sportovní obuvi. Šlapání do pedálů s teniskami je pohodlné a nijak neomezuje, proto u nich většina lidí i zůstane. Na krátké jízdy do obchodu nebo při dojíždění do práce jen pár kilometrů jsou tenisky postačujícím řešením. Avšak v případě, že to myslíte s cyklistikou opravdu vážně, stojí za úvahu, jestli je obyčejná sportovní obuv opravdu vhodnou volbou.
Poloha chodidel na pedálech je může zdát jako zanedbatelný aspekt, u kterého se mnozí z nás nepozastavují. A přece díky správné poloze chodidel dokážeme ušetřit fůru energie a taky svoje zdraví. Obyčejné ploché pedály nemají žádné výběžky, které by nám chodidlo držely zafixované, a tak se během jízdy s běžnou sportovní obuví chodidlo často posouvá. To může být při dlouhých výjezdech otravné a vyčerpávající. Za mokrých podmínek jsou většinou plastové pedály nebezpečné v tom, že nám z nich chodilo dokáže velmi snadno sklouznout. Dalším problémem, se kterým se určitě setkala většina z nás, je zaseknutí tkaniček do převodníku.
Výhody:
- komfort
- žádná údržba
- nasedneš a jedeš
Nevýhody
- chodilo se během jízdy posouvá
- nebezpečí sklouznutí v mokrých podmínkách
- tkaničky v převodníku
TRETRY
Pre někoho neznámý pojem, pro jiného zase zbytečně vyhozené peníze. Tretry jsou však doplněk, který k cyklistice bezpochyby patří, ba dokonce pro většinu cyklistů představují nevyhnutelnou součást výbavy. Dokážou zlepšit pocit z jízdy a zvýšit bezpečnost. Základní filozofie treter je spojit a zafixovat chodidlo s pedály a tím zabezpečit co nejefektivnější přenos síly z nohou do pedálů. Tak jako má cyklistika dvě základní větve, horskou a silniční, tak také tretry můžeme rozdělit do těchto dvou kategorií.
Tretry do terénu jsou často nerozeznatelné od běžné obuvi. Liší se však hned několika detaily. Tím nejzákladnějším je upínací systém, který u horských treter nazýváme SPD. Na spodní straně tretry jsou malé otvory, na které se namontují kufry (zarážky) a ty se následně zacvaknou do pedálů. Kufry u MTB treter jsou proti silničním menší a většinou jsou vyrobené z pevného kovu, který zaručuje dlouhou životnost. Horské tretry jsou taky o něco těžší než silniční. Před nečekanou překážkou v lese dokážeme chodilo rychle vycvaknout otočením paty směrem od kola. Ze začátku to chce trochu cviku, ale už po pár jízdách to jde automaticky.
U silničních treter se klade co nejvyšší důraz na aerodynamiku a co nejmenší váhu. Taky proto mohou být tretry pro mnohé lidi nepohodlné. Upínací systém u silničních treter je rozmanitější a každý výrobce má svůj vlastní s různými odlišnými prvky. Kufry jsou většinou plastové a proti horským se rychleji opotřebují. Výhodou silničních treter je jejich lepší efektivita šlapání a přenosu síly do pedálů. Kufry jsou několikanásobně větší, což zaručuje větší styčnou plochu spojení s pedály. Silniční tretry jsou taky módním doplňkem a trh nabízí širokou škálu barevných kombinací.
Výhody:
- Lepší spojení nohou s kolem
- Efektivnější šlapání
- Bezpečnost
Nevýhody
- Vyšší cena
- U silničních treter jemný diskomfort (který ale časem pomine)
Když to shrneme, tak v souvislosti s tretrami by neměl váhat nikdo, kdo to s cyklistikou myslí vážně. Ze začátku můžeme mít neoprávněný strach z pádu, kterého se však nemusí nikdo obávat - noha při pádu téměř vždycky sama z pedálu vyskočí. Otázka bezpečnosti je u treter často velká neznámá. Na první pohled se může zdát, že fixace s kolem představuje nebezpečí, ale opak je pravdou. Když máme na nohou tretry, jsme s kolem pevně spojení čtyřmi body a to nám dodává lepší kontrolu nad kolem. Můžu to potvrdit z vlastní zkušenosti. Během jízdy z mírného kopce jsem se díval za sebe a na krátký okamžik jsem ztratil rovnováhu, přičemž jsem v plné rychlosti vletěl do příkopu u silnice. Jako zázrakem jsem to ustál bez pádu. Z velké části za to vděčím tretrám na nohou, díky kterým mi noha nesklouzla z pedálu a neskončil jsem polámaný v příkopu.