Technologie vládnou světu, a není proto žádným překvapením, že už nějaký ten čas patří i do světa cyklistů. Základní digitální tachometr nahradily výkonné cyklo-počítače se spoustou funkcí. Alternativou k cyklo-počítačům jsou sportovní aplikace do chytrých telefonů. Dnes se podíváme na jednu z nejznámějších z nich, která se jmenuje Strava.
S cyklistikou jsem začínal ještě v době, kdy technologie, které jsou pro nás dnes samozřejmostí, byly na vzestupu. Mou jedinou elektroniku na kole představoval maličký čínský tachometr s několika základními funkcemi. Jako malému chlapci mi samozřejmě stačil jen ukazatel rychlosti. Čím více jsem se do cyklistiky ponořoval, tím více jsem chtěl mít kvalitnější a přesnější informace o mých jízdách. A tak jsem narazil na aplikaci Strava.
Co je Strava?
Pokud jste s cyklistikou začali teprve nedávno, v úvodu dnešního článku se vám pokusím vysvětlit, co je ta Strava vlastně zač. Strava je sportovní mobilní aplikace (kromě aplikace existuje také její webová verze), která je na trhu již od roku 2009. Mezi její základní funkce patří měření sportovního výkonu pomocí GPS bez potřeby internetového připojení. Kromě měření sportovního výkonu představuje Strava i ,,sociální síť“ pro sportovce, protože k jednotlivým aktivitám je možné přidávat komentáře, lajky (kudos) a dokonce i fotky. V aplikaci je na výběr několik sportů, ale dnes se budeme věnovat hlavně měření výkonu na kole.
Všechna data po ruce
Cyklistika se v posledních letech značně změnila. Hlavní změnu představuje podle mě obrovský důraz na čísla a ukazatele výkonu během jízdy. Každý chce mít přehled o tom, jaký počet kilometrů najel, jakou rychlostí a jaké překonal převýšení. Všechny tyto vymoženosti dnes nabízejí cyklopočítače, které dokážou jednotlivé jízdy analyzovat do nejmenších detailů. Velmi podobné, ba až totožné vymoženosti nabízí i aplikace Strava. Stravu osobně používám již několik let a mohu potvrdit, že její měření se s s cyklo-počítačem nebo sportovními hodinkami shoduje. Na kole jsem vystřídal několik zařízení pro měření výkonu, ale nejvíc mě oslovila právě Strava kterou používám dodnes. Osobně nejsem zastánce porovnávání čísel a výkonu. Jízdu na kole si chci hlavně vychutnat a teprve doma si následně prohlédnu základní statistiky mé jízdy.
Mezi základní ukazatele, které Strava dokáže měřit patří:
- Aktuální rychlost
- Průměrná rychlost
- Celková ujetá vzdálenost
- Čas jízdy
- Výkon
- Spálené kalorie
Kromě těchto funkcí dokáže Strava měřit také srdeční tep, na který je ale potřeba hrudní pás. Co se týče konektivity tak lze aplikaci propojit s většinou známých značek hodinek, kdy se vám následně budou všechny jízdy automaticky ukládat i do aplikace. Ještě bych rád zmínil, že Strava nabízí dvě verze. Placenou a neplacenou. Všechny výše zmíněné funkce jsou dostupné v neplacené základní verzi. Placená verze představuje jen jakýsi bonus pro zanícené cyklisty, kde si můžete jednotlivé ukazatele měření výkonu a statistiky zobrazit o něco podrobněji.
Staňte se králem hor
Cyklistika by měla být hlavně o zábavě a radosti z ježdění. Proto jsem se rozhodl věnovat závěr článku podle mě nejvíce zajímavé a zábavné funkci, kterou Strava nabízí. Zmíněnou funkci představují segmenty a virtuální odznaky (KOMs), pro ty, kteří získají v daných segmentech nejrychlejší čas. Pro nezasvěcené nejprve vysvětlím, co jsou to segmenty a KOMs. Segment představuje úsek cesty (asfaltové nebo lesní), na kterém vám začne aplikace měřit čas, když přes něj procházíte. Většinou se jedná o stoupání na známé kopce v okolí, ale segmenty jsou i ve sjezdech nebo dokonce na rovinkách. V případě, že daný segment přejdete za co nejlepší čas získáte virtuální odznak KOM – king of the mountain (král hor). Každý segment má také svoji tabulku s pořadím nejlepších časů, kde si můžete porovnat například kolik ztrácíte oproti nejlepšímu jezdci na daném segmentu.
Takové porovnávání může být docela zábavné a zároveň motivující. Samozřejmě tak jako se vším, tak ani se segmenty to není třeba přehánět a brát vše velmi vážně. Přece je to jen virtuální tabulka a nezdravé honění se za segmenty hlavně ve sjezdech může být i nebezpečné. Jízdu na kole bychom si měli hlavně užívat. Věřím, že dnešním článkem jsem někoho z vás motivoval k jízdě na kole nebo dokonce i ke stažení aplikace Strava.