NA CO SI DÁT POZOR PŘI ZIMNÍ CYKLISTICE?

Tagy:
NA CO SI DÁT POZOR PŘI ZIMNÍ CYKLISTICE?>

V minulosti mě takové „bikovaní“ nelákalo, ale s příchodem moderních materiálů a mírnějších zim jsem se stal celoročním „riderem“. V současnosti mám odježděných už několik zimních sezon, které mě naučily jak kvalitně, komfortně a hlavně bezpečně potrénovat i v těch nejnáročnějších podmínkach. Zkušenosti, které jsem roky nabral jsem pro vás shrnul do následujících bodů: 

OBLEČENÍ  

Alfou a omegou zimního ježdění je kvalitní sportovní oblečení. Pokud ho nemáte, tak na bicykl v takových podmínkách ani nesedejte, protože trénink se po chvilce změní na mučivé útrapy, které „na beton“ skončí prochladnutím nebo chorobou. Určitě nešetřete a do oblečení investujte, přičemž využijte benefity, které nabízejí moderní materiály. Nejvíc oceníte jejich funkční vlastnosti a to, že neprofouknou, jsou odolné vůči vodě a větru, jsou prodyšné a dostatečně vás ochrání před nástrahami nepříznivého počasí.

Kromě kvalitní bundy či kalhot jsou důležité taky další doplňky jako čepice, zimní tretry, ponožky a rukavice. Toto všechno najdete na webu Holokolo.

VÝBĚR TRASY

Důležitým aspektem při zimních radovánkach v sedle „bajku“ bude výběr trasy. Ideální je jezdit někde mimo hlavní silnice, popřípadě v terénu. Dále z hlediska tepelného komfortu bude rozumné vyhnout se dlouhému stoupání a následnému klesání. Super je, pokud můžete  svoji trasu situovat na kratším okruhu se střídavým profilem terénu, z kterého se dokážete v případě změny počasí, poruchy kola nebo podchlazení rychle vrátit domů. 

VIDITELNOST

Zimní období je charakteristické tím, že se rychle stmívá a během celého dne je celkově méně světla a to paradoxně i ve dnech, kdy je pěkně slunečno. Proto když se rozhodnete investovat do oblečení, tak si vybírejte věci s reflexními prvky, popřípadě v dobře viditelných barevných kombinacích. 

To ju však jen polovina úspěchu jak být dostatečně viditelný a určitě si obstarejte taky kvalitní světla a blikačky s vysokou svítivostí.  Nezapomínejte, že naše silnice jsou v poslední době přesycené arogantními a agresivními řidiči, a proto tento bod rozhodně nepodceňte.  

 

KOLO

Sůl, sníh, voda a bláto kolu určitě neprospívají, a proto pokud máte k dispozici „zimáka“, tak v nejhorším počasí absolvujte tréninky na něm. Pokud takovou možnost nemáte, tak po každé jízdě svoji „jedničku“ pořádně umyjte a promažte, protože, když se na to vykašlete, tak na jaře bude v dezolátním stavu. Víc o tom, jak se starat o svůj bike v zimě si můžete přečíst v Adriánově blogu Příprava kola na zimu.

PLÁŠTE A TLAKY

Během zimy se na vozovce nachází víc nerovností, výtluků a všelijakého bordelu. V případě, že jezdíte v terénu, tak sníh může zakrýt kameny a různé jiné nástrahy. Proto je ideální volit hrubší pláště s  měkkou směsí a dostatečně vysokým dezénem.

Dále je nutné hustit pláště na nižší tlaky. Tím získáte vyšší komfort, což se týká jízdních vlastností, plus se vyhnete defektům. Běhe let se mi osvědčil bezdušový systém, který snížil frekvenci defektů na minimum, protože tmel menší díry bezproblémově zalepí. 

JÍDLO A PITÍ

Během fyzických aktivit v chladném počasí musí lidský organizmus vynaložit víc energie na pokrytí tepelných ztrát. Z tohoto důvodu je nutné dostatečně a pravidelně doplňovat sacharidy. Což se týká nápoje, ideální je hypertonický iontový nápoj s vyšším obsahem sacharidů. Stejně tak si vybírejte i tyčinky a nezapomeňte jíst a pít v pravidelných intervalech. 

Určitě si obstarejte termo lahev, protože po půl hodině jízdy se standardní flaškou budete mít ze svého nápoje nanuk. Keksy a tyčinky si dejte do bundy na místo, kde nezmrznou, jinak si na nich vylámete zuby. Kvalitní doplňky výživy najdete v následujícím odkazu.  

NÁŘADÍ

Chytit defekt, popřípadě řešit jiný technický problém je to nejhorší, co se vám může stát, protože když jste nuceni zastavit, tak rychle ztrácíte tělesnou teplotu. Z toho důvodu mějte nářadí a náhradní duši vždy u sebe, přičemž se  snažte poruchu odstranit v co nejkratším časovém intervalu. Výborné je mít s sebou taky CO2  bombičku, přičemž s jejím použitím dokážete defekt hravě opravit do 5 minut. Kromě toho vám doporučuju vozit taky multiklíč s nýtovačem a spojkou na řetěz, v případě jeho přetrhnutí, ho dokážete rychle opravit do funkčního stavu. 

OBJEM TRÉNINKU 

Nepřehánějte to s objemem ani intenzitou tréninku. Když sportovně pestrý „workout“ plán doplníte dvěma výjezdy za týden s délkou trvání okolo dvou hodin, bude to tak akorát. V tréninku se hlavně zaměřujte na rozvoj základního vytrvalostního tempa a techniky jízdy. V této fázi přípravy nemá smysl absolvovat zbytečně vysoké objemy a intenzity, protože taková cesta by byla velmi kontraproduktivní.

FREKVENCE ŠLAPÁNÍ

Během tréninku se snažte zvýšit kadenci šlapání na 90 až 100 otáček za minutu. Výhodou, kterou získáte, bude, že nohy se víc prokrví, a tím získáte vyšší tepelný komfort plus svaly budou dostatečně zahřáté, a tak předejdete svalovému zranění, které by mohlo nastat vlivem nějaké nečekané kontrakce (např. při smyku kola, balancování na kluzkém povrchu, a podobně...)

PROJÍŽDENÍ ZATÁČEK A BRZDĚNÍ

Určitě jste si všimli, že během zimního období se v zatáčkách, či na křižovatkách nachází víc bordelu (prachu, posypu a pod.). Proto je důležité si před projetím zatáčky přibrzdit na nájezdovou rychlost, kterou jste schopní danou zatáčku nebo křižovatku projet. Dále je důležitá taky pozice nohou, například na obrázku odbočuju do pravé strany, proto mám kliky přetočené tak, že levá směruje dolů a pravá zase nahoru. Stejně tak to platí zrcadlově u opačného směru zatáčky. Během samotného úkonu určitě nebrzděte, protože kolo by šlo do smyku a vy byste se  poroučeli k zemi.

Cyklistika už dávno není letní sport. Určitě vám doporučuju zkusit kouzlo zimního ježdění. Navíc, pokud se budete držet zásad, které jsem vám popsal, váš trénink nabere nový rozměr, přičemž bude zábavný a velmi efektivní. Makejte a sportu zdar!