S příchodem podzimu jsem potřeboval obměnit cyklistický šatník za teplejší oblečení a při prohlížení produktů v akci na e-shopu Holokolo jsem narazil na velmi zajímavou přechodnou bundu Scott Warm Hybrid RC. Její vlastnosti mě zaujaly natolik, že jsem si ji objednal. Chcete-li vědět, zda to byla dobrá koupě, přečtěte si následující článek.
Hledal jsem přechodnou bundu do teplot v rozmezí +5 až +15 stupňů. Od firmy Scott vlastním silniční kolo, ale s oblečením s jejich portfolia jsem ještě neměl zkušenost. Při zadávání objednávky u mě nastala pořádná alchymie. Nejprve jsem se nedokázal rozhodnout pro barevnou kombinaci, protože každá z kombinací vypadala vážně skvěle. Nejvíce mě zaujala černo - žlutá kombinace, ale ta nebyla k dispozici v mé velikosti, tak jsem se rozhodoval mezi staře oranžovou v kombinaci s černou a modře - černou. Nakonec zvítězila staro oranžová, kterou jsem si vybral i proto, že je dobře viditelná v sychravém počasí. Další věc kolem které jsem polemizoval byla skutečnost, že z fotografií se mi zdála bunda jaksi tenká. Následovalo hledání a „googlení“ a nakonec jsem dospěl k rozhodnutí, že její parametry a cena jsou vyhovující, a tak jsem ji hodil do košíku.
Bunda nebo zateplený dlouhý dres?
Jako vždy mi oblečení z Holokolo dorazilo už následující den. Nedočkavě rozbaluji balení a vybírám bundu. Mé pochybnosti se potvrdily. Na první pohled nedokážu říct, jestli jsem si pořídil dlouhý dres nebo bundu. Můj prví pocit mi říká, že se jedná o teplejší dlouhý dres, ale toto dilema rozluskne až samotné ježdění.
Střih a použité materiály
Ještě před samotným testem bych vám rád zmínil to, jak a z čeho je bunda ušitá. Volil jsem velikost L, která mi sedla na moji postavu 184 cm a 84 kg dobře. Jedná se o závodní slim střih, což působí už na pohled super. Po oblečení je na těle velmi příjemná, žádný „hurka feeling“. Bunda je ušita z vícerých materiálů v přední části a na ramenou je použit větruodolný DWR materiál. Na zadní části a z boku pod pažemi je použit prodyšný materiál, který zajišťuje lepší regulaci tepla. Aby větrovka lépe seděla jsou na ní osazeny elastické manžety a to v oblasti pasu a na konci rukávů. Na zadní straně jsou klasické tři kapsy. Bunda disponuje zipem po celé délce.
Vyrážíme na kolo!
Počasí bylo během měsíců září a říjen velmi pestré a tak jsem funkčnost bundy pořádně prověřil. Jezdil jsem v teplotním rozsahu od +3 do + 20 stupňů na silničním i horském kole. Chcete-li plně využít funkční vlastnosti i té nejdražší bundy, je třeba vhodně zvolit první vrstvu. Chcete-li, tak se můžete inspirovat mnou. Oblékal jsem se následovně:
Nad +10 stupňů: Jako základní vrstvu jsem volil funkční letní tílko od firmy SIX2.
Pod +10 stupňů: Jako základní vrstvu jsem oblékal dlouhé termo Holokolo Winter Base Layer.
Kolem +5 stupňů: V tomto případě jsem volil jako první vrstvu termo UYN Evolution.
Funkčnost:
Počasí nad + 10 stupňů: V kombinaci s letním termo tričkem jsem se brzy cítil, že mám na sobě oblečený dlouhý dres. Ve výjezdech jsem rozepínal zip do poloviny jeho rozsahu. Designéra musím pochválit, že na větrovku zvolil zip, který se posouvá naprosto jemně. Lehoučký chod zipu je v tomto období velkou výhodou, kterou oceníte hlavně ve strmých výjezdech na horském kole, kde máte nízkou rychlost, při které se můžete potýkat s problémem udržet stabilitu. Pokud si tedy nestihnete oblečení rozepnout ještě před náročným stoupáním, začnete se přehřívat a potřebujete zip rozepnout, tak v této bundě můžete zip rozepnout bleskově jednou rukou. Totéž platí i opačně například ve sjezdu, pokud jste se před ním zapomněli zapnout. I přes pocit, že jezdím v dlouhém dresu jsem se kombinaci s letním termo tričkem v teplejších dnech více potil, ale nezůstával jsem na těle mokrý. Oproti dlouhému dresu tedy vidím největší výhodu v tom, že díky DWR ke vpředu mě vůbec neprofouklo. Pláštěnka mohla zůstat doma a já jsem tak měl více místa v zadních kapsách.
Pod +10 stupňů: V kombinaci s dlouhým termo tričkem jsem se začínal cítit jako v bundě. Během tréninku jsem se méně potil a nemusel jsem tolik pracovat se zipem. Ráno jsem ho nechával zcela zapnutý a využíval benefity DWR materiálu v přední části. Co mě překvapilo v rozmezí +5 do + 10 stupňů je to, že mi v uvedené kombinaci oblečení nebyla zima ani v delších sjezdech na silnici čili vesta znovu nebyla nutná. Myslím si, že materiál v takovém počasí fungoval ideálně.
Okolo +5 stupňů: V takovém počasí jsem si říkal, že už asi riskuji i nachlazení. UYN Evolution patří mezi velmi kvalitní termo oblečení, a tak jsem do toho šlápl, ale pro jistotu jsem si přibalil i pláštěnku. Když jsem jezdil ve střídavém terénu, vše bylo perfektní. Směrem do kopce jsem se nadměrně nepotil. V krátkých sjezdech mi pod bundu neprofukovalo, ale v delších bylo už třeba použít pláštěnku. I přes vyšší límec bych při teplotě +5 stupňů doporučuji nosit na krku i nákrčník.
Během testu jsem si všímal i dalších věcí, například jak drží elastické manžety. Po této stránce jsem byl spokojen. Dres se neroluje směrem nahoru v přední ani v zadní části. Rukávy se také nerolují a při vysokých rychlostech je nepodfukuje. Super jsou i prostorné kapsy do kterých vtěsnáte vše, na co si vzpomenete a přitom se nenatáhnout směrem dolů až na zadek.
U všech variant tréninku jsem jezdil v tempu. Pokud jsem zastavil na více než 5 minut, tak mi začalo být chladno, proto ji doporučuji cyklistům, kteří mají rádi sportovní jízdu.
Závěr:
S bundou SCOTT WARM HYBRID RC jsem velmi spokojen. Mohu říct, že to byla dobrá investice v poměru cena/kvalita. „Scoťáci“ dobře věděli, proč do názvu zakomponovali slovo hybrid. Dospěl jsem tedy k závěru, že tento kousek není ani větrovka a ani dlouhý dres. Jedná se o velmi povedený mix mezi teplejším dlouhým dresem a přechodnou bundou. Pokud tedy hledáte něco v tomto stylu, tak určitě doporučuji tento kousek.