Začneme tím, že se opravdu velmi divím lidem, kteří jezdí bez přilby. Možná je to tím, že mě osobně už jednou přilba zachránila zdraví a život. A vím, že určitě nejsem sama. Takže se vždycky velmi divím, když vidím cyklisty bez přilby. Argumenty, které často slýchám, typu „ale vždyť nejezdím tak rychle“, nebo „je to drahá investice“, jsou úplně k smíchu, protože nehoda se nemusí stát ve velké rychlosti, ani ji pravděpodobně sami nezaviníte. Argument, že jsou přilby drahé? Neodpustím si trošku černého humoru: invalidní vozík je přece o mnoho dražší. A kromě toho - přilba se dá sehnat opravdu levně, u nás například přilba Scrambler už od 1170 Kč. Takže prosím, noste přilbu vždy – a noste ji na hlavě a ne zavěšenou na řídítkách.
Moje přilba po pádu v háku
Přilba samozřejmě není vaší „životní pojistkou“ a také mezinárodní výzkumy o efektech ochrany se líší. Vědět, jestli přilby snižují riziko poranění hlavy o 88 %, o 65 % nebo o 50 % (jen uvádím některé z dostupných údajů), je důležité hlavně pro statistické účely, což je sekundární faktor, pokud se bavíme o prevenci. Nejdůležitějším aspektem je, že přilby snižují riziko poranění hlavy. [1]
Ano, jsou případy, kdy se cyklisti vážně zraní navzdory tomu, že mají na hlavě přilbu. V takovém případě se možná ptáte, proč tedy nosit přilbu. Přilba neochrání celé vaše telo, její úlohou je chránit tu nejdelikátnější a nejzranitelnější část – vaši hlavu. A když dynamika nehody může způsobit zranění hlavy, přilba zmírňuje následky a zabraňuje smrtelným zraněním. [1]
Předpokládám však, že pokud čtete tento blog, tak jste se už pro nákup přilby rozhodli a potřebujete jen poradit, jakou si vybrat. A s tím vám ráda pomůžu. Takže jak na to?
Krok 1: Změřte se
Předtím, než se vůbec začnete rozhodovat, jakou přilbu si koupíte, je důležité vědět, jakou potřebujete velikost. A ta se určuje na základě obvodu vaší hlavy. Abyste si změřili obvod správně, použijte obyčejný krejčířský metr a začněte od středu čela. Měřte asi 1cm nad obočím a okolo hlavy v té nejširší části – ne příliš vysoko ani příliš nízko.
Asi by bylo fajn, kdyby vám s tím někdo uměl pomoci, nebo si pro jistotu zkontrolujte v zrcadle, jestli máte metr v té správné části.
Pokud náhodou nemáte k dispozici krejčířský metr, můžete použít i kousek nitě, kterou potom přiložíte k pravítku.
Krok 2: Jaký typ přilby chcete?
Při výběru přilby je dost důležité, jakému typu cyklistiky se chcete věnovat. Silniční, gravel, MTB, Enduro? Nebo městské či e-bike? Nebo potřebujete něco univerzálního? Naštěstí v Holokolo vám umíme nabídnout velký výběr pro (skoro) každý typ cyklistiky. Tak aspoň stručné shrnutí těch nejprodávanějších:
Silniční přilby: jsou lehké, dobře odvětrané a aerodynamické.
MTB přilby: jsou dobře odvětrané a většinou mají kšilt, který chrání tvář nejen při pádu, ale taky před větvemi. Také mají prodlouženou zadní část, protože biker spadne dozadu s větší pravděpodobností častěji než cyklista na silničním kole.
Rekreační nebo Urban přilby: jsou nejekonomičtější a poskytují základní ochranu rekreačním nebo hobby cyklistům.
Přilby na elektrokola: tyto přilby jsou speciálně vyvinuté a testované na nárazy ve vyšších rychlostech v porovnání s městskými koly. Podívejte se na přilby Limar Urbe nebo Suomy E-cube.
Výběr přilby ve velké míře závisí taky na vašem rozpočtu, protože částka se snadno může vyšplhat nad 200€. Důležité je však si pamatovat, že to, že je přilba laciná, neznamená, že není bezpečná. Samozřejmě, že si můžete doplatit za extra ochranné prvky, jako je například technologie MIPS®, která zvyšuje bezpečnost při pádu díky speciální vrstvě uvnitř přilby. Ale všechny přilby by měly podléhat velmi přísnému evropskému standardu CE EN 1078, tak si určitě vždycky ověřte, jestli vaše nová přilba takovou nálepku má. [1]
Krok 3: Vyzkoušejte jich několik
Když už víte, jakou velikost a typ přilby chcete, je dobré si vyzkoušet několik přileb přímo v kamenné prodejně. Když takovou možnost nemáte a nakupujete online, raději si objednejte 2-3 různé přilby a vraťte ty, které vám nepadnou. Některé přilby totiž mohou mít stejnou velikost, ale pocitově je budete vnímat každou úplně jinak. Zejména pokud jsou od různých výrobců. Proto je důležité každou si vyzkoušet přímo na hlavě.
Tady se zase dostáváme k vašemu rozpočtu. V zásadě platí, že čím lehčí přilba, tím dražší. Přilby, ve kterých jezdí profíci, jsou úplně odlehčené, protože v závodech jde o každý gram. Také se přihlíží ke tvaru, jak je přilba aerodynamická, kolik má větracích otvorů atd. Náš tým v zákaznickém centru vám rád poradí se všemi otázkami, které případně máte, takže je neváhejte kontaktovat.
A ještě jeden typ – pokud už máte zakoupené cyklistické brýle, vykoušejte si vaši novou přilbu s nimi. Je to kvůli tomu, abyste se ujistili, že brýle a přilba se nebudou nikde dotýkat a pěkně do sebe zapadnou. To samozřejmě platí i naopak – takže při nákupu brýlí mějte u sebe i přilbu. Ověřte si, jestli si budete umět brýle zastrčit do otvorů v přilbě, když je nebudete chtít mít na očích. Věřte mi, že vám to velmi ulehčí život.
Krok 4: Dolaďte detaily
Každá hlava je samozřejmě jiná, a proto má většina přileb několik možností, jak je pořádně doladit. Když jste si už vybrali přilbu, která vám dobře sedí, přizpůsobte si po nasazení utahovací kolečko na zadní straně tak, aby byla přilba na hlavě stabilní.
Dále je nutné přizpůsobit řemínky. Začněte ušima – řemínky by měly směřovat směrem dolů v tvaru V pod ušima – to si můžete přizpůsobit díky plastové přezce. Je důležité, aby se řemínky neotíraly o tváře, bude vám to při jízdě vadit, hlavně když se zpotíte.
Zapněte si řemínky pod bradou. Je velmi důležité přizpůsobit řemínky ve správné délce. Jdyž je přitáhnete příliš, budou vás škrtit. Pokud je ovšem nepřitáhnete dostatečně, nebude přilba v případě pádu plnit svoji úlohu.
Abyste to odhadli správně, měli byste dostat dva prsty mezi zapnuté řemínky a vaši bradu tak, jako to vidíte na obrázku dole.
Přilbu si nakonec nasaďte těsně nad obočí – tak jak jste si měřili hlavu v kroku 1.
Krok 5: Zatřepejte hlavou
Když vám už prilba pohodlně sedí na hlavě, jemně ji zatlačte dopředu, potom dozadu a ze strany na stranu. Když se pohne o víc než o půl centimetru jakýmkoli směrem, musíte ji lépe doladit, protože je vám příliš veľká. Pokud se však vůbec nehýbe, je vám pravděpodobně příliš malá. Když však cítíte, že jsou její pohyby přiměřené, zkuste ještě hlavou zatřepat na všechny strany. Když je velikost i nastavení správné, měla by se přilba hýbat jen minimálně.
JAK SE O PŘILBU STARAT?
Stejně jako u jiných sportů, taky při cyklistice se budete potit. O to víc, když máte na hlavě pokrývku. Cyklistické přilby mají naštěstí důmyslně promyšlené otvory, které slouží jak aerodynamice tak odvětrávání. Avšak potit se budete tak či tak, takže je nutné přilbu občas očistit.
Uvnitř přilby se nachází výstelka, která je připevněná ke tvrdé části přilby suchým zipem. Tuto výstelku je nutné vyndat a vyprat. Stačí, když použijete mýdlovou vodu a osušíte ji nejlépe na slunci. Tvrdou část přilby potom utřete vlhkým hadrem jak zevnitř tak zvnějšku. V létě doporučuju takto čistit když ne po každé jízdě, tak minimálně jednou za týden – podle toho, jak často jezdíte.
KDY PŘILBU MĚNIT?
Určitě je nutné přilbu vyměnit po každém pádu. I když se může zdát, že „vždyť jsou to jen škrábance“, přilba však při nárazu utrpí hlavně na vnitřní straně, což není častokrát ani vidět. Přestože se zdá, že přilbě nic není, při dalším pádu vám už nemusí poskytnout dostatečnou míru ochrany. [1]
Přilbu je však nutné měnit nejen po pádu, ale pokud ji nosíte pravidelně, tak rovněž po určitém čase. Je to kvůli tomu, že na ni mají vliv faktory jako slunce, pot a vibrace, což ovlivňuje ochranné kvality materiálu. Takže se doporučuje měnit přilbu každých cca 5 roků, pokud ji máte na hlavě často. [1]
DOBRÉ ZPRÁVY NA ZÁVĚR!
Italský výrobce Limar, jehož výrobky můžete najít taky na stránce Holokolo, je jedním z výrobců, který nabízí unikátní program CRASH REPLACEMENT. V podstatě to znamená, že pokud se při nákupu přilby Limar zaregistujete na jejich webové stránce, v případě poškození své přilby, a to rovněž v případě pádu (!), budete mít nárok na 50% slevu na novou přilbu od tohoto výrobce. Když by se vám “podařilo” spadnout a helmu poškodit, stačí, když jim pošlete vaše osobní údaje a fotku vaší poškozené Limarky na emailovú adresu info@limar.com a sleva na novou přilbu je vaše. Samozřejmě, že tady platí nějaká pravidla, jako napříkad, že sleva platí na plnou cenu přilby a zboží musí být skladem.
Budu držet palce, abyste tohle nikdy nemuseli využít, ale prosím, nebuďte sobečtí a noste přilbu. I když jedete jen na skok do sámošky.
Zdroje:
[1] https://limar.com/faq/?lang=en#1527244966877-f0454c78-83be